Salut i desigualtats: la contribució del cooperativisme sanitari

17.10.2019

Salut i desigualtats: la contribució del cooperativisme sanitari

Cooperativistes de tot el món s’han reunit a Kigali, Ruanda, del 14 al 17 d’octubre, a la Conferència Internacional «Cooperatives per al Desenvolupament».

L’esdeveniment, organitzat per l’Aliança Cooperativa Internacional en col·laboració amb el Govern de la República de Ruanda, ha posat de manifest la important contribució de les cooperatives al desenvolupament econòmic, social i mediambiental, amb un marcat caràcter sostenible i en tots els sectors empresarials.

Des de 2016, el moviment cooperatiu s’ha compromès amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, una agenda ambiciosa encaminada a acabar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tothom el 2030. L’anàlisi dels progressos assolits en aquest objectiu ha estat un dels temes centrals de la conferència.

El Dr. Carlos Zarco, director general de la Fundació Espriu, va participar en la sessió que portava per títol «Com contribueixen les cooperatives de salut i serveis a reduir les desigualtats», en la qual va exposar la intrínseca correlació inversa entre salut i desigualtats. Nombrosos mals resultats dels indicadors de salut, com l’esperança de vida, la taxa d’insuficiència cardíaca o la mortalitat infantil, estan fortament vinculats amb els nivells més alts de desigualtat social i d’ingressos d’una població determinada. D’altra banda, la salut és fonamental per al creixement econòmic i per reduir la desigualtat i la pobresa.

«En tant que empreses incentivades per valors i no només pel benefici econòmic, les cooperatives tenen una posició immillorable per millorar els determinants socials de la salut i reduir les desigualtats, i contribuir així als Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030», va afirmar el Dr. Zarco.

Durant la sessió també es van presentar dos exemples del potencial de les cooperatives de salut en el terreny del desenvolupament. Sarah Murungi va exposar l’experiència de la cooperativa Health Partners Uganda, que amb el suport de la seva homònima dels Estats Units ha desenvolupat un model propi de prestació de serveis sanitaris en aquest país de l’Àfrica oriental. D’altra banda, Mirai Chatterjee, va detallar el cas d’èxit de la cooperativa Lok Swasthya Mandli, possiblement la primera cooperativa sanitària de l’Índia, que des de 1990 i amb el suport de l’Associació de Dones Autoempleades, SEWA, treballa en l’àmbit de l’atenció primària, l’educació per a la salut i la distribució de medicaments i productes de la medicina tradicional de l’Índia.