Les cooperatives i els grans reptes globals

27.10.2014

Les cooperatives i els grans reptes globals

Més de 3.000 persones, procedents de 93 països, van participar a la Cimera Internacional de Cooperatives 2014 que va tenir lloc a la ciutat de Quebec del 6 al 9 d’octubre.

Donant un pas endavant respecte a l’edició de 2012, en la qual es va reconèixer i valorar el moviment cooperatiu, en aquesta ocasió els debats s’han enfocat cap a la resolució dels grans reptes globals i entre ells l’accés a l’assistència sanitària i als serveis de salut. La cimera va posar de manifest la important contribució del moviment cooperatiu a una economia mundial més estable i més preocupada per les persones.

En un món que lluita per recuperar el seu equilibri després de patir durant anys una demolidora crisi financera i econòmica que ha agreujat les desigualtats i accentuat la desocupació, «no hi ha dubte que el món necessita a les cooperatives, perquè es basen en el compromís amb les persones i en la solidaritat» va afirmar Monique Leroux, presidenta del grup Desjardins, en l’obertura de la cimera.

Davant la tendència al creixement i l’envelliment de la població mundial, oferir serveis de salut es converteix en un repte que els governs o les empreses privades tradicionals no sempre saben afrontar. Alguns economistes ja avancen que aviat el sector sanitari serà un dels més importants de l’economia mundial.

Els països amb economies emergents necessiten fórmules innovadores per atendre la demanda sanitària de milions de persones. Aquestes fórmules poden inspirar-se en l’experiència de l’Hospital de Barcelona, que Gerard Martí, patró de la Fundació Espriu, va presentar durant la cimera. «El Grup Assistència dóna forma a un nucli cooperatiu d’usuaris i professionals mèdics que conjuntament gestionen un hospital general i una companyia d’assegurances de salut amb una sostenibilitat acreditada per molts anys d’activitat» va afirmar Martí durant la seva intervenció.

Però aquestes iniciatives no han de desenvolupar-se d’esquena als governs, sinó que han de comptar amb la seva col·laboració. José Carlos Guisado, president de l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO), va afirmar en una de les taules de debat que «quan els governs tenen problemes, recorren a les cooperatives, especialment en temes relacionats amb els costos».

Robert Shiller, premi Nobel d’economia el 2013, va suggerir que la creixent desigualtat va tenir efectes adversos i per això són necessàries les cooperatives. Shiller va afirmar que estem evolucionant lentament cap a un model econòmic empàtic en què la cooperació és primordial.

Els resultats de nombrosos estudis internacionals que es van presentar durant la cimera es van enfocar als temes que van guiar els debats. En el terreny sanitari, un dels principals descobriments va ser el que va presentar l’estudi co-patrocinat per la IHCO, revelant que almenys 81 milions de persones al món estan vinculades a les gairebé 5000 cooperatives sanitàries investigades.

Una altra dada reveladora la va aportar la investigació desenvolupada per l’Organització Internacional de les Cooperatives de Producció Industrial, Artesanal i de Serveis (CICOPA), constatant que les cooperatives generen 250 milions de llocs de treball a tot el món i el 12% de l’ocupació en els països que formen part del G20.

La tercera edició del World Cooperative Monitor, patrocinat per la Fundació Espriu, també es va presentar al Quebec. L’estudi ha posat de manifest que el volum de negoci de les 300 majors cooperatives ha crescut un 11,6% en el període 2010-2012 fins a arribar en l’últim any els 2,2 bilions de dòlars (1,77 bilions d’euros) , equivalent al PIB del Brasil.

Els debats van culminar amb una declaració en la qual es van recollir les principals conclusions sobre els temes abordats. Pel que fa al sector sanitari, els líders cooperatius es van comprometre a promoure la seva presència, complementant els serveis que ofereix per l’Estat, particularment en matèria de serveis vinculats a l’atenció hospitalària; a elaborar solucions innovadores per facilitar que les pròpies comunitats es responsabilitzin de l’assistència sanitària, situant el ciutadà en el centre de les solucions amb una preocupació clara per la prevenció i la promoció d’un estil de vida saludable; ia presentar i promoure una oferta d’assegurances de salut basats en la mutualització del risc i d’acord amb la capacitat de pagament de les persones.