La Fundació Espriu participa en una jornada en l'OIT per traslladar la metodologia de les cooperatives sanitàries al continent africà

25.05.2018

La Fundació Espriu, la quarta xarxa de cooperatives sanitàries del món, ha participat en una jornada de treball celebrada a la seu de l'OIT (Organització Internacional del Treball) a Ginebra amb l'objectiu d'intercanviar experiències per portar el model del cooperativisme sanitari a diversos països del continent africà.

Representants en la reunió de treball en la OIT

També hi han assistit l'Organització Internacional de les Cooperatives de Salut (IHCO), la Unitat de Cooperatives de l'Organització Internacional del Treball (OIT), la secció de salut de l'Agència Suïssa per a la Cooperació al Desenvolupament (SDC), el departament de Social Business de Novartis i la consultoria LPS.

Durant la jornada s'ha posat sobre la taula el paper de les cooperatives que treballen a l'estranger en diversos sectors i la metodologia de treball que segueixen per poder aplicar-la al continent africà. Així, les diverses organitzacions han afirmat que «hi ha experiències a diversos països on hi ha cooperatives que treballen en diversos sectors i que, una vegada han consolidat la seva activitat principal, es plantegen aprofitar la seva estructura empresarial per prestar serveis sanitaris als seus associats o als seus clients, gestionant instal·lacions assistencials, oferint assegurances de salut o fent campanyes de prevenció».

En aquest sentit, Carlos Zarco, director general de la Fundació Espriu, ha afegit que «aquesta varietat demostra la flexibilitat de les cooperatives sanitàries per adaptar-se a diversos contextos geogràfics, socioeconòmics i polítics, i la seva versatilitat per desenvolupar projectes sanitaris en països de renda mitjana i baixa».

Durant la trobada s'han presentat dos casos identificats a l'Àfrica: el primer, en una cooperativa d'assegurances a Kenya, on es podria desenvolupar un projecte de promoció de la salut; i l'altre, en una cooperativa de productors de cacau al Camerun interessada a oferir assistència sanitària.

A més, l'SDC, Agència Suïssa per a la Cooperació al Desenvolupament, que desenvolupa la seva activitat en països de renda mitjana i baixa, té entre les seves prioritats reforçar els sistemes de salut, lluitar contra les malalties contagioses i no contagioses i millorar la salut infantil, neonatal, maternal, reproductiva i sexual.

De fet, Alexander Schulze, codirector del programa global de salut de l'SDC, ha reconegut que es plantegen «crear una plataforma internacional destinada a desenvolupar projectes encaminats a la cobertura sanitària universal en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible» i consideren que el model cooperatiu «és el més adequat en molts casos per implementar aquestes iniciatives».

Així mateix, Carlos Zarco, que actualment presideix l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO), constituïda fa 22 anys per la Fundació Espriu juntament amb les cooperatives del Brasil i el Japó, ha manifestat que des d'IHCO «podríem aportar a aquesta plataforma el coneixement necessari sobre el cooperativisme sanitari i actuar com a entitat coordinadora amb totes les empreses associades a IHCO».