La Fundació Espriu destaca el paper de les cooperatives en la recuperació de l’economia europea

27.12.2017

La Fundació Espriu, com a membre de l’organització Cooperatives Europe, secunda el document que ha elaborat aquesta entitat per destacar el paper de les cooperatives en el futur d’Europa i la seva capacitat de recuperació de l’economia. Cooperatives Europe representa 176.000 cooperatives de diversos sectors, entre els quals el sanitari, que donen ocupació a 4,7 milions de ciutadans de la Unió Europea (UE).

La Fundació Espriu, que engloba les cooperatives sanitàries Autogestió Sanitària, Lavinia, Scias i Asisa, assegura que atesa la situació global d’envelliment, lligada a una demanda sanitària més elevada, aquest model es fa essencial per garantir el futur de la sanitat i, a més, servir de complement als sistemes públics.

En l’escrit, que s’ha elaborat en resposta al Llibre Blanc de la UE, insten els líders europeus a adoptar un nou model de creació de riquesa basat en “una nova economia cooperativa que estigui arrelada en els valors i la participació de ciutadans europeus”.

Així mateix, el text dicta que les empreses cooperatives reforcen els valors europeus, atès que són models que amplien la participació i no la fragmentació. El document també subratlla que les cooperatives, i l’economia social en general, són un component econòmic “vital” per al pilar social europeu.

Reduir els nivells de pobresa

En aquest sentit, reclamen més polítiques que promoguin el paper de les cooperatives per aconseguir més cohesió social i la reducció dels nivells de pobresa i d’exclusió social.

El director de la Fundació Espriu, Carlos Zarco, defensa que aquest model “crea valor social sostenible”. De la mateixa manera, destaca que “la gestió sense ànim de lucre permet que els guanys financers es converteixin en valor social per mitjà de la reinversió”.

D’altra banda, l’escrit posa sobre la taula que les cooperatives, com que són models centrats en les persones, donen suport als Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i l’Agenda 2030. “Impulsen l’economia local, involucren els joves, donen suport a la integració dels migrants, promouen la igualtat de gènere, més responsabilitat social i adopten pràctiques comercials sostenibles a llarg termini”, posa en relleu el text avalat per la Fundació Espriu.