La contribució internacional del model sanitari creat pel doctor Josep Espriu

25.10.2018

La contribució internacional del model sanitari creat pel doctor Josep Espriu

Després de desenvolupar el seu model de medicina social i posar en marxa la xarxa de cooperatives que el duen a la pràctica, el doctor Josep Espriu va voler exportar, adaptant-les a les peculiaritats de cada país, les bondats del cooperativisme sanitari. Amb aquest objectiu va emprendre una intensa activitat internacional que va assolir èxits molt importants, entre els quals destaca la creació de l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO) com a organització sectorial dins de l’Aliança Cooperativa Internacional.

A principis d’aquest any es publicava l’informe Cooperative Health Report 2018, un document que descriu la implantació del cooperativisme sanitari a escala mundial i demostra que les cooperatives són una realitat internacional present en el sistema de salut de nombrosos països, amb diferents modalitats però sempre amb un objectiu comú: millorar la salut dels ciutadans i facilitar la tasca dels professionals sanitaris.

Segons dades de l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO) i de l’Aliança Cooperativa Internacional (ACI), prop de 100 milions de llars a tot el món tenen accés a la salut gràcies a les cooperatives. S’ha constatat la presència d’aquest model empresarial en el sistema de salut de 76 països i s’han comptabilitzat més de 3.300 cooperatives sanitàries amb una facturació global superior als 15.000 milions de dòlars.

Aquestes xifres inclouen organitzacions amb origen i estructura molt diversa, que poden ser cooperatives de metges, cooperatives que gestionen hospitals i instal·lacions sanitàries, institucions dedicades a la prevenció, a la promoció de la salut i a la formació de professionals i pacients. També inclouen cooperatives dedicades a la distribució de productes farmacèutics o aquelles que es dediquen a les assegurances de salut.

Moltes d’aquestes experiències estan fermament consolidades i tenen una llarga trajectòria, que en ocasions es remunta al segle xix. Algunes d’elles, com és el cas de les entitats de la Fundació Espriu, també han servit de referent per a iniciatives més recents.

Més informació en la pàgina 42 de la nostra revista compartir