El cooperativisme afavoreix la universalització de la cobertura sanitària, objectiu u de l'OMS

07.04.2019

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha escollit la cobertura sanitària universal com a objectiu central de la seva campanya amb motiu del Dia Mundial de la Salut 2019.

Imatge de l'OMS sobre la salut un dret per a tots

La Fundació Espriu destaca el paper de les cooperatives de salut com a via que contribueix a l'accés universal a la salut, objectiu que ha assenyalat especialment enguany l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

Així, l'OMS insisteix un any més en la importància d'assolir la cobertura sanitària universal i ha escollit aquest tema com a objectiu primordial de la seva campanya per al Dia Mundial de la Salut 2019, que se celebra aquest diumenge, 7 d'abril. De fet, l'OMS ha anunciat que posarà el focus en l'equitat i la solidaritat; el lema de la campanya d'enguany serà «Salut per a tothom, a qualsevol lloc».

L'OMS recorda que la cobertura sanitària universal significa que totes les persones tenen accés als serveis de salut de qualitat quan i on els necessitin, sense dificultats financeres.

Tenint en compte la llista de les deu principals amenaces per a la salut mundial el 2019, que ha elaborat l'OMS i World Index, entre les quals hi ha la cronificació de les malalties o la falta de prou recursos en l'atenció primària de salut, les cooperatives sanitàries es presenten com una eina per col·laborar amb els sistemes públics de salut alliberant recursos i contribuint a la sostenibilitat.

El director general de la Fundació Espriu i president de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO), Carlos Zarco, afirma: «L'OMS assenyala que un dels factors que es necessiten per fer realitat la cobertura sanitària universal són professionals sanitaris capacitats que prestin una atenció de qualitat centrada en les persones. Precisament, aquest és un dels distintius de les cooperatives de salut: prestar una atenció de qualitat i posar les persones en el focus de la seva activitat».

Quant a la dada de l'OMS que almenys la meitat de la població mundial no rep els serveis de salut que necessita, Zarco assenyala «la capacitat d'adaptació que tenen les cooperatives sanitàries als diversos contextos en els quals desenvolupen la seva activitat» i recorda que «al món hi ha 100 milions de llars que tenen accés a serveis de salut gràcies a les cooperatives». A Espanya, les institucions que formen la Fundació Espriu (Autogestió Sanitària, Lavínia, Scias i Asisa) atenen gairebé 2,3 milions de persones.