Ciutat del Cap acull el moviment cooperatiu

16.01.2014

Ciutat del Cap acull el moviment cooperatiu

L’Aliança Cooperativa Internacional, ACI, va celebrar la primera setmana de novembre la seva Conferència global a Ciutat del Cap, Sud-àfrica. Amb una participació de més de 1.000 persones procedents de 88 països, la primera Assemblea general del moviment cooperatiu celebrada al continent africà va suposar una fita extraordinària en el camí cap als objectius establerts en la Visió 2020, alhora que, en paraules de Tepsy Ntseoane, presidenta de South African Women in Co-operatives, «Àfrica ha obert els ulls a les cooperatives».

La presidenta de l’ACI, Pauline Green, va informar els delegats sobre els fets més rellevants dels últims quatre anys. «El 2009, el consell aleshores acabat d’escollir va dissenyar un programa de canvi radical dirigit a convertir-se en la veu que liderés el moviment global», va dir Green, i va afegir que actualment l’Aliança «té influència sobre les institucions globals i els mitjans de comunicació».

La presidenta de l’ACI va recordar l’impuls important que ha suposat per al cooperativisme el fet que l’ONU designés el 2012 com l’any internacional de les cooperatives, i va afirmar que s’ha maximitzat el seu valor i que s’ha aprofitat per fer canvis interns.

Green va explicar que s’ha impulsat la descentralització cap a les regions i una distribució millor de les quotes d’afiliació. «El 2007, l’oficina central es quedava amb el 87 % dels fons provinents de les subscripcions que pagaven els membres i en distribuïa el 17 % a les oficines regionals», va dir la presidenta. En referir-se després a les organitzacions sectorials, va comentar que «no hi havia fons per als sectors i això havia de canviar. El 2011, els sectors, que estan molt valorats, van rebre el 10 % de la recaptació total». També va explicar que s’han reduït els costos, especialment en l’apartat de personal, que ha passat de ser el 80 % del pressupost a estar per sota del 50 %, i que s’han diversificat les fonts d’ingressos.

Per la seva banda, el director de l’ACI, Charles Gould, va dir a l’assemblea que s’han posat les bases per a La dècada cooperativa, esmentant el disseny d’una nova imatge corporativa, la constitució de la Comissió d’experts per abordar el finançament del creixement de les cooperatives i l’estudi de les dades sobre la seva sostenibilitat. Sobre el Pla per a una dècada cooperativa, Gould va afirmar que conté un missatge principal: «les cooperatives són un tipus d’empresa creixent i sostenible, i aquest és un missatge d’esperança molt necessari i oportú en aquest moment particular de la història».

Gould també va informar que ja ha finalitzat el procés de trasllat de la seu de l’organització de Ginebra a Brussel•les, i que l’ACI ja està registrada segons l’ordenament jurídic belga com una associació sense ànim de lucre. La intenció de l’ACI és compartir oficines amb altres organitzacions cooperatives localitzades a la capital belga.

Durant l’assemblea es va celebrar l’elecció del nou Consell mundial que dirigirà els passos del moviment cooperatiu durant els propers quatre anys. A més de la reelecció de la britànica Pauline Green com a presidenta, cal destacar l’elecció del CEO de la Fundació Espriu, José Carlos Guisado, com a membre del consell en representació de les organitzacions sectorials, i d’Eudes Aquino, president d’Unimed del Brasil. Per primera vegada en la història de l’ACI, dos representants del sector sanitari formaran part del màxim òrgan de govern de la institució.