Vuit consells imprescindibles per preparar el teu viatge d'estiu amb les màximes garanties de salut

23.07.2019

imatge de la platja

La Fundació, formada per les institucions sanitàries Asisa, Autogestió Sanitària SCCL, Lavinia S. Coop. i Instal·lacions Assistencials Sanitàries Scias SCC, insisteix que sempre que s'abandona l'entorn habitual s'han de tenir en compte els aspectes mèdics, però aquest hàbit adquireix encara més importància quan viatgem a llocs exòtics, com ara l'Àfrica, Àsia o Amèrica Central, atès que les condicions ambientals i higièniques són molt diferents de les d'Europa.

«Els preparatius sanitaris i assistencials són tan importants com qualsevol altre aspecte del viatge. Sobretot quan viatgem a destinacions molt diferents del nostre lloc d'origen, hem de prendre les precaucions necessàries per protegir la nostra salut i minimitzar el risc de contreure malalties transmissibles», apunta Carlos Zarco, director general de la Fundació Espriu.

Per això, la Fundació Espriu dona 8 consells útils per als viatgers per tal d'evitar els dos riscos principals que hi ha a l'hora d'emprendre un viatge. «D'una banda, tenim els derivats del viatge mateix, però de l'altra no hem d'oblidar els que estan relacionats amb les malalties preexistents en la persona», indica Zarco, fent referència a les patologies cròniques. Entre les recomanacions que fa la Fundació destaquen:

1. Conèixer la destinació. És essencial conèixer les condicions del lloc al qual viatjarem. Hem de pensar en el clima, les condicions i els costums d'higiene, el sanejament dels edificis i les aigües residuals, possibles espècies verinoses i els principals perills a què ens exposem, entre d'altres factors.

2. Conèixer mesures sanitàries específiques. Moltes vegades, és recomanable vacunar-se o prendre certa medicació abans de viatjar a destinacions amb un risc elevat de contagi de malalties transmissibles per l'exposició a factors diferents del nostre entorn, com ara diversos mosquits o insectes. Es recomana anar a un centre especialitzat amb 6 o 8 setmanes d'antelació.

3. Informar el teu metge. Sempre és convenient informar el nostre metge habitual, sobretot si tenim algun tractament específic, atès que en certs casos cal presentar un informe clínic per poder viatjar amb el medicament sense que sigui requisat a l'aeroport o la duana. A més, cal viatjar amb la quantitat suficient del tractament, de manera que pot ser necessari obtenir receptes abans de fer el viatge.

4. Dotar-se d'una farmaciola bàsica. Preparar un necesser amb material de cura, desinfectant, tiretes, loció antipicades de mosquits depenent de la zona, termòmetre i algun analgèsic, ja que no a tots els països podem aconseguir els mateixos medicaments que a Espanya o potser no sapiguem com fer-ho.

5. Conèixer la cobertura sanitària. És imprescindible saber quina serà la cobertura sanitària que tindrem a la destinació escollida. Normalment, si viatgem fora d'Europa és recomanable contractar una assegurança de viatge que ens cobreixi totes les necessitats mèdiques que puguin sorgir, ja siguin visites mèdiques, obtenció de medicaments o fins i tot aspectes més greus, com ara operacions o ingressos hospitalaris.

6. Especial atenció a l'aigua. L'aigua és una de les principals fonts de contagi, així que és imprescindible conèixer les condicions de l'aigua quant a qualitat i potabilitat. Si bé cal mantenir-se ben hidratat durant el viatge, és recomanable beure aigua sempre embotellada i evitar els glaçons, així com els banys en aigua dolça, ja que pot tractar-se d'aigua contaminada.

7. Alerta amb els mercats de carrer i el menjar local. Malgrat ser una de les parts més atractives del viatge, la gastronomia pot convertir-se en un malson si no es prenen les precaucions necessàries. El sistema digestiu és un dels més sensibles als canvis, així que és convenient conèixer, en la mesura possible, les condicions d'allò que ingerirem. Evitar la carn i el peix crus, l'ou o pelar nosaltres mateixos la fruita són la millor opció per evitar la gastroenteritis o altres virus estomacals.

8. Tenir en compte la vestimenta.  De la mateixa manera que ens cuidem per dins, hem de fer-ho per fora. Per això, si estarem exposats al sol durant moltes hores, ens hem de protegir amb barret i ulleres de sol, a més de fer servir crema solar. De la mateixa manera, hem de portar el calçat més adequat per al tipus de viatge que farem i, si és necessari, incloure una mosquitera que ens permeti tapar-nos a l'hora de dormir o descansar.

Així mateix, la Fundació Espriu insisteix que cada cas és diferent i cada persona té unes necessitats diferents, per la qual cosa és molt important anar a centres especialitzats per obtenir una atenció personalitzada.

En aquest sentit, la Clínica d'Atenció Integral al Viatger de la cooperativa Assistència Sanitària, ubicada a SCIAS - Hospital de Barcelona, ofereix als assegurats assessorament en els aspectes sanitaris a l'hora de fer un viatge, com ara l'adequació de medicació crònica en cas de canvis d'horaris, possibles vacunes necessàries i altres precaucions que ajuden a reduir riscos per a la salut.

Per la seva banda, el Servei Medicina del Viatger i Vacunació Internacional del Grup ASISA proporciona consulta mèdica prèvia al viatge, orientació i informació al viatger, vacunació específica per a la destinació i la seva àrea de risc, actualització de vacunes rutinàries i seguiment posterior al viatge.