Una novetat i una gran oportunitat per al cooperativisme

30.08.2018

Una novetat i una gran oportunitat per al cooperativisme

Text de la secció monogràfic, pàgines 46 y 47 de la nostra revista Compartir. Reproduïm fidelment en aquestes pàgines un text de 1985 del doctor Espriu, fundador del cooperativisme sanitari, en el qual comparteix l’entusiasme amb què les institucions de la Fundació Espriu van abraçar en els seus inicis la idea cooperativa. El text original, inclòs en el volum “Cooperativisme sanitari”, publicat a Barcelona, estava signat per Cianófilo, el pseudònim o alter ego del doctor Espriu que tan bons records porta als que van poder llegir al llarg dels anys els seus articles a la revista Destino.

És evident que “el pensament i la fórmula espriuana” constitueixen una novetat per al cooperativisme, al qual em permeto suggerir, des d’aquí, sense desvirtuar les seves essències, que agilitzi els seus cervells i s’adapti a l’evolució dels temps en la mesura del que és possible.

Mai no oblidaré que quan vaig plantejar a un gran expert en cooperativisme, envoltat dels seus tècnics, la idea que podien constituir-se en cooperativa de treball associat un grup de metges al servei d’una Medicina Social o Col·lectiva atesa per ells mateixos a les seves consultes privades, segons la fórmula de lliure elecció de metge, retribuït, per la seva pròpia cooperativa, per acte professional realitzat, la reacció va ser de sorpresa i de rebuig general. Semblava molt difícil admetre treball associat com no fos en una gran nau comunitària i realitzat per treballadors manuals.

Es va haver de recordar que a la comarca del Bergadá, o molt prop seu, està funcionant molt bé, des de fa molts anys, una cooperativa de teixidores, que tenen el teler a casa seva, que van a recollir els encàrrecs, a cadascuna d’elles assignats, a les instal·lacions comunes de la cooperativa i que el porten a terme si volen, o si poden. Si no ho fan, no cobren i sino ho fan en un temps prudencial, els hi retiren.

«Estem segurs que el cooperativisme no renunciarà al model assistencial igualatorista, ni a la figura del metge soci assegurador, com a forma de treball associat, que l’allibera de la condició de treballador per compte d’altri»

Tota la informació en la secció monogràfico, pàgines 46 y 47 de nostra Revista Compartir.