Les cooperatives sanitàries ajuden a construir un món millor

14.01.2014

Les cooperatives sanitàries ajuden a construir un món millor

«Les cooperatives són filles dels problemes i mares de les solucions.» Amb aquesta frase afortunada va concloure la seva intervenció Ricardo López president de la Federació Argentina d’Entitats Solidàries de Salut, FAESS, al Fòrum Internacional de Cooperatives de Salut que es va celebrar a la ciutat de Lévis, Canadà, el 12 d’octubre.

La trobada, organitzada per la Federació del Quebec de Cooperatives de Salut i Atenció Domiciliària, la Federació de Cooperatives de Salut de Canadà i la IHCO, es va plantejar com a objectius mostrar que el concepte de cooperativa sanitària pot ser una solució per augmentar l’accés de la població a l’atenció sanitària.

En el debat, també van participar-hi diversos representants de l’IHCO, com el Dr. José Carlos Guisado, president de l’IHCO i CEO de la Fundació Espriu; Eudes Aquino, president d’Unimed del Brasil; Jagdev Singh Deo, president de la Cooperativa de Metges de Malàisia; Toshinori Oseki, conseller de la japonesa Hew Coop, o William Janssens, president de l’Organització de Farmàcies Cooperatives Belgues.

El doctor Guisado va detallar el funcionament del model que desenvolupen les institucions de la Fundació Espriu, destacant aspectes com la cogestió entre professionals i usuaris del sistema, i la col•laboració amb l’Administració Pública mitjançant la gestió cooperativa d’infraestructures sanitàries públiques.

Amb el suport de les xifres, el doctor Aquino va demostrar que Unimed ha desenvolupat un model de salut cooperatiu al Brasil que és el més valorat tant pels professionals com pels ciutadans que reben els seus serveis. Aquest model ha evolucionat en poc més de 50 anys fins a estendre’s per tot el territori brasiler. El malaisi Deo presentà cooperatives mèdiques que han creat una branca farmacèutica que permet als metges dispensar medicaments a baix cost als seus pacients.

El sector farmacèutic també va estar representat pel belga Janssens, que va mostrar la rellevància que les farmàcies cooperatives tenen en aquest país, on donen servei a més de 2,2 milions de ciutadans i abasten el 20% de la distribució farmacèutica.

A l’altre extrem, hi podem trobar l’experiència japonesa que va presentar Oseki, amb ciutadans que s’associen en cooperatives amb l’objectiu de crear instal•lacions sanitàries, difondre hàbits saludables i, davant desastres naturals com el tsunami que va assolar Japó al març de 2011, posar en marxa mecanismes d’ajuda a la població afectada.

El punt de vista local van oferir-lo Vanessa Hammond, presidenta de la Federació Canadenca de Cooperatives de Salut, i Jean-Pierre Girard, expert en cooperativisme sanitari de la província del Quebec, que van posar de manifest els reptes que suposa, pel que fa a l’assistència sanitària, un país de les dimensions i la geografia del Canadà, amb la seva diversitat d’idiomes indígenes i de creences Rüdiger Krech, representant de l’Organització Mundial de la Salut, va convidar els líders del moviment cooperatiu de salut a mirar cap al futur, i va plantejar que alguns macroeconomistes preveuen que «la salut integral serà el següent megamercat del segle XXI», amb dimensions similars al que al segle XX van produir els avenços en l’enginyeria elèctrica, petroquímica o en la tecnologia de la informació. «Només mirant les economies emergents com l’Índia o la Xina, veiem que literalment milions de persones buscaran cobertura sanitària en la propera dècada.

Podrà el model empresarial cooperatiu, basat en valors, desplegar-se en aquests països? Serà un honor per a l’OMS estar al seu costat quan investiguin aquest potencial.»