Les cooperatives de salut són una clara aposta a favor dels drets dels pacients

17.04.2019

Les cooperatives de salut són una clara aposta a favor dels drets dels pacients

Així ho ha assenyalat el director general de la Fundació Espriu, entitat espanyola que representa la segona xarxa de cooperatives sanitàries del món.

Dia Europeu dels Drets dels Pacients

El director general de la Fundació Espriu, Carlos Zarco, ha afirmat que «les cooperatives de salut constitueixen un model de gestió sanitària amb una clara vocació de servei a favor dels drets dels pacients, atès que situen sempre en el centre de la seva activitat el benestar de les persones».

Coincidint amb el Dia Europeu dels Drets dels Pacients, que se celebra aquest dijous, 18 d'abril, el director de la segona xarxa de cooperatives sanitàries del món ha assenyalat el paper de les cooperatives sanitàries en la defensa dels drets dels pacients, atès que «defensen una ‘medicina social’ basada en el diàleg constant entre metge i pacient, cosa que atorga a aquest últim poder de decisió, a diferència d'altres models de gestió sanitària».

En concret, fa referència als catorze drets fonamentals que es recullen a la Carta Europea dels Drets dels Pacients, publicada el 2002 per la Xarxa de Ciutadania Activa (Active Citizenship Network) per vetllar pel compliment dels drets següents: dret a mesures preventives; a l'accés; a la informació; al consentiment informat; a la lliure elecció; a la privacitat i la confidencialitat; al respecte del temps del pacient; al compliment d'uns estàndards de qualitat; a la seguretat; la innovació; a evitar el sofriment i el dolor innecessaris; a un tractament personalitzat; a reclamar i a rebre compensació.

Per al director de la Fundació Espriu, la naturalesa de les cooperatives fa que siguin un model alternatiu d'organització sanitària en què la gestió la duen a terme de manera compartida i solidària professionals i pacients. Segons el seu parer, «aquesta gestió compartida fa que es prioritzi la qualitat assistencial i el benestar del pacient». «Creat i format per metges, aquest model empresarial presenta una clara vocació de servei al pacient, atès que una de les seves particularitats és que els beneficis obtinguts es reinverteixen en noves tecnologies i en la millora de la qualitat assistencial», apunta.

Drets de pacients i professionals

La Fundació Espriu assenyala que el model d'assistència sanitària basat en el cooperativisme posa en el centre de la seva activitat les persones, la qual cosa dona lloc a un respecte dels drets no només dels pacients, sinó també dels professionals, que també participen de les decisions d'una manera democràtica.

La Fundació Espriu recorda que al món hi ha 100 milions de llars que tenen accés a serveis de salut gràcies a les cooperatives. A Espanya, les institucions que integren la Fundació Espriu atenen gairebé 2,3 milions de persones i té 181.303 socis cooperativistes.