La quarta xarxa de cooperatives sanitàries mes gran del món

19.04.2016

La quarta xarxa de cooperatives sanitàries mes gran del món

Un any més, els resultats del World Co-operative Monitor 2015 han situat la xarxa d’entitats de la Fundació Espriu entre les deu cooperatives sanitàries amb més volum de facturació del món. L’estudi, basat en les dades de 2013, situa la Fundació Espriu en quart lloc en el rànquing que encapçala la cooperativa brasilera Unimed, seguida de les nord-americanes Health Partners i Group Health Co-operatives.

En el rànquing general que ordena totes les cooperatives sense diferenciar-les pel seu sector d’activitat, la Fundació Espriu se situa al lloc 231, sis posicions més endavant que l’any anterior. En aquesta edició s’han analitzat 2.829 organitzacions de 76 països, que acumulen una facturació total de 2,95 bilions de dòlars (2,64 bilions d’euros). Pertanyen al sector sanitari 104 cooperatives de 16 països, que han facturat 36.290 milions de dòlars (32.518.000 d’euros).

Creixement del 7%

Atenent les 300 principals cooperatives del món, es revela que el sector ha tingut un creixement superior al 7 % respecte a les dades de l’any anterior. Com en altres ocasions, també s’analitza el volum de facturació amb relació al producte interior brut (PIB) per càpita del país al qual pertany cada organització, un indicador que facilita la comparació entre les dades de cooperatives que desenvolupen la seva activitat en economies amb poders adquisitius molt diferents.

Aquest any s’ha dedicat un apartat especial al sector agroalimentari, ja que tot i l’alt percentatge de la producció agrícola de tot el món que s’organitza en forma de cooperativa, les dades sobre aquest tipus d’empreses són encara escasses. Només es coneix parcialment el paper que tenen les cooperatives a l’hora de garantir productes d’alta qualitat, salaris dignes i desenvolupament sostenible en aquest sector. Analitzant el pes econòmic de les principals cooperatives agrícoles, es constata un augment del 25 % en el seu volum de facturació.

Visió detallada

L’informe recull dades d’empreses vinculades al moviment cooperatiu, incloses les cooperatives, mútues, cooperatives de segon grau, grups i xarxes cooperatives i empreses la propietat de les quals està controlada per estructures cooperatives.

Elaborat per l’Institut Europeu de Recerca sobre Empreses Cooperatives i Socials i l’Aliança Cooperativa Internacional, i patrocinat per la Fundació Espriu, el World Cooperative Monitor té com a objectiu augmentar i millorar la informació disponible sobre les cooperatives per presentar una visió detallada de la seva contribució real al benestar de la societat. Les dades que recull demostren clarament la dimensió i la viabilitat de les empreses cooperatives com a model alternatiu al de les empreses de capital.