El cooperativisme sanitari com a vocació

02.02.2017

El cooperativisme sanitari com a vocació

El primer tret del seu caràcter, que vaig descobrir el primer dia que el vaig conèixer al Seminari Internacional de Sanitat i Cooperatives, el 2005, era la seva bonhomia, la seva proximitat. Arreu on arribava, sempre era benvingut per la barreja de simpatia i bons oficis que transmetia.

És fàcil imaginar que el caràcter afable, que li devia obrir moltes portes des de jove, també l’empenyés a dedicar la vida a la cura dels altres com a metge –i més endavant com a director d’hospitals i dirigent internacional del cooperativisme sanitari.

Els seus estudis de Medicina a Sevilla i Londres ja el van portar a especialitzar-se en les cures intensives, i això li permeté dirigir amb encert primer l’hospital Santa Isabel de Sevilla i després, durant onze anys, el magnífic Hospital Moncloa de Madrid.

La seva esposa Rosa, que el coneixia millor que ningú, el definia com un home tendre, lliurat a la seva família i amb una gran dedicació als seus fills, lleial, d’una gran fortalesa que la malaltia no va vèncer mai i amb un compromís professional portat fins a l’extrem. En definitiva, un home amb una gran passió.

El doctor Guisado va ser un home, un metge i un cooperativista estimat, que deixa rere seu moltes persones agraïdes, d’una manera molt especial els patrons i el personal de la Fundació Espriu. La notícia de la seva mort sobtada el passat 14 d’octubre va trasbalsar profundament a tots els que teníem tracte quotidià amb ell, però l’allau de cartes de condol que hem rebut a la Fundació Espriu i a ASISA demostra que les persones que se sentien vinculades per amistat i gratitud al doctor José Carlos Guisado són veritablement una multitud.

La relació entre metge i pacient

Recordo bé quan vaig ser amb ell en una taula rodona sobre participació, on jo explicava l’exemple de l’Hospital de Barcelona, en el marc de l’Assemblea General de l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO) que es va celebrar a Ciutat del Cap, Sud-àfrica, el 2013. I la celebració de l’Assemblea General de l’Aliança Cooperativa Internacional (ACI), en la qual ell va ser nomenat membre del Consell; cap representant de cap país (i hi havia més de 2.500 persones…) no va deixar d’acostar-se-li per saludar-lo, i ell, molt amablement, em presentava a tots els delegats com a presidenta de la Fundació Espriu.

Tot dirigint hospitals amb una especial cura pels malalts, el doctor Guisado va fer experiència de la importància d’una relació satisfactòria entre metge i pacient. Les estructures cooperatives d’ASISA i Lavínia li van oferir un espai per desenvolupar la seva professió, buscant sempre la màxima qualitat en l’assistència.

L’amistat amb el doctor Espriu naixia d’aquesta convicció que la relació entre metge i pacient és sagrada: el Dr. Guisado va coincidir sempre amb el Dr. Josep Espriu a l’hora de situar aquesta relació en el mateix centre del sistema sanitari.

Apòstol del cooperativisme

La complicitat amb el Dr. Espriu el va portar a compro-metre’s a fons amb la nostra fundació. Perquè el millor àmbit per desenvolupar aquesta relació entre metges i usuaris de la medicina és el cooperativisme sanitari. El Dr. Guisado era un apòstol del cooperativisme perquè havia constatat els beneficis que aporta a les estructures sanitàries i era testimoni de l’agraïment de milers de metges i de pacients.

Després d’un temps com a patró de la Fundació Espriu, el doctor Guisado va assumir ser-ne director executiu i representant internacional. Per als que el vam acompanyar en aquesta aventura, va ser un goig comprovar que les seves capacitats personals, la seva trajectòria professional i la seva vocació l’havien preparat per transformar el sistema internacional de cooperatives.

Els representants d’Autogestió Sanitària i SCIAS –que són membres de la Fundació al costat dels d’ASISA i Lavínia– sempre van trobar en el doctor Guisado la persona que admirava el sistema que hem aconseguit implantar a l’Hospital de Barcelona; un sistema que avui en dia és estudiat arreu i que rep visites per part del cooperativisme internacional.

Poliglot, bon mediador, persona de gran hospitalitat, el seu tarannà cordial va obrir-nos totes les portes de l’Aliança Cooperativa Internacional, donant la millor continuïtat al treball pioner del doctor Espriu. Des que el doctor Guisado va ser elegit president de l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut el 2001 fins a la seva mort va saber consolidar, estendre i aprofundir la força del cooperativisme sanitari.

Era molt conscient que l’extensió arreu del món de la xarxa de cooperatives de salut significava una millor atenció sanitària per a milers de famílies i el benestar per a persones de tots els continents.

La seva mort a la ciutat de Quebec durant l’última Cimera Internacional de Cooperatives, tres dies després d’haver presidit una vegada més la reunió dels representants de les cooperatives sanitàries de tot el món, demostra la profunditat de la seva vocació: el cooperativisme sanitari com a vocació. José Carlos Guisado y del Toro va viure, fins a l’últim dia, al servei de l’ideal cooperativista i d’una relació més satisfactòria entre metges i pacients. Al servei, en definitiva, de la salut i del benestar quotidià de milions de persones.

El recordem amb afecte, amb amistat i amb molta gratitud.

Teresa Basurte
Presidenta de la Fundació Espriu