Debat sobre col.laboració público-privada

08.05.2015

Debat sobre col.laboració público-privada

«Cal fer una intensa tasca de conscienciació perquè la societat entengui què és exactament la col.laboració publico-privada i s’adoni que és bona per al contribuent».

Aquesta és una de les conclusions de la taula de debat sobre col.laboració publico-privada que es va celebrar en el marc del Fòrum Servimedia Comunicació i que va comptar amb la participació de José Carlos Guisado, CEO de la Fundació Espriu; Àngel Puente, president del Círculo de la Sanidad; Eduardo Rodríguez Rovira, president de la Fundación Edad y Vida; Juan Díez de los Rios, president de la patronal d’empreses de neteja Aspel; Gerardo Sánchez Revenga, president de l’Asociación de Empresas Contratistas con las Administraciones Públicas, Aesmide; i Pilar Mairal, investigadora de l’Instituto Complutense de Ciencia de la Administración de la Universidad Complutense de Madrid.

Tots ells han coincidit en la necessitat de fer un esforç de pedagogia per traslladar a la societat la veritable realitat de la col.laboració publico-privada i evitar la visió “excessivament polititzada” que arriba a l’actualitat.

José Carlos Guisado va exposar el llarg recorregut que algunes de les institucions de la Fundació Espriu han fet en el terreny de la col.laboració publico-privada, tant a través de l’anomenat mutualisme administratiu, com en les més recents concessions hospitalàries de les comunitats valenciana i madrilenya. També va emfatitzar el valor afegit que aquesta col.laboració té tant per als professionals com per als usuaris, especialment en el cas de les cooperatives, remarcant el seu caràcter d’entitats no públiques però de caràcter social.

«El debat sobre la col.laboració publico-privada està massa ideologitzat, es limita a la controvèrsia entre externalitzar o no serveis, i és molt més que això», ha plantejat la professora Pilar Mairal. «Hi ha aliances estratègiques entre dues o més entitats col.laboradores, amb o sense fins lucratius, lideratges col.laboratius per impulsar la innovació … i tampoc es limiten a la provisió de béns i serveis també, per exemple, a intercanvis de coneixement».

Segons l’opinió d’Eduardo Rodríguez Rovira, aquesta politització del debat ha generat un estat d’opinió que exigeix «un rearmament moral» per part del teixit empresarial que contracta amb l’Administració per atrevir-se a ficar en el debat públic l’assumpte de la col.laboració público-privada i que no acabi convertint-se «en un tema tabú».

Per a Ángel Puente, la col.laboració entre l’Administració i la iniciativa privada és necessària si es vol garantir la sostenibilitat de l’actual nivell de serveis públics, però perquè el seu desenvolupament sigui el més eficient possible l’Administració ha de fer un exercici d’anàlisi per identificar en què àmbits és més necessària.

A la taula també es va valorar l’avantprojecte de Llei de Contractes del Sector Públic, que el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques ja ha sotmès al vistiplau del Consell de Ministres i que ara es troba en fase d’informació pública. En aquest sentit, José Carlos Guisado va afirmar que s’hauria de definir amb claredat el concepte de col.laboració público-privada en el nou text legal per evitar interpretacions pernicioses i equilibrar una mica més la relació entre Administració i empreses privades en els contractes de col.laboració.

Els participants han coincidit, com a conclusió, que la reivindicació d’aquest model d’aliances público-privades no és cap exotisme i que, ben al contrari, és una tendència que s’està donant a tot Europa i que tard o d’hora acabarà arrelant a Espanya. “Quan parlem de col.laboració público-privada no som un mena de bombolla estranya, és un tema del que s’està parlant a tot Europa fa anys i que cada vegada està més present en les tendències normatives dels principals països europeus”, va afirmar José Carlos Guisado.